2022-1-HU01-KA121-
VET-000066340
A Kolping Nagyváthy János Technikum, Szakgimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium először vesz részt Erasmus+ szakképzési mobilitási programokban, amely lehetővé tetszi a tanulók és a tanárok külföldi szakmai gyakorlaton, tanulmányúton való részvételét nemzeti konzorciumi együttműködésben.
A nemzeti konzorcium további intézményekkel kibővülve 2021-27-es pályázati időszakban Erasmus + akkreditációt szerzett. A konzorciumot továbbra is az Investellla-Team Kft. Szekszárd felnőttképzési iroda vezeti és tagjai: Kisalföldi ASZC Roth Gyula Technikum Sopron, Déli ASZC Teleki Zsigmond Technikum Villány, Szekszárdi Kolping és a Kolping Nagyváthy János Technikum, Szakgimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium Csurgó a Nagybajomi Kolping Iskolával együtt.
Tóth Zoltán és Kozics István hegesztő és gépész oktatók részt vettek 2022.07.09-14-e között Erasmus+ szakmai tanulmányúton Németországban, mely a 2022-1-HU01-KA121-VET-000066340 projektből valósult meg.
"Először vettünk részt ebben a programban, nagyon sok hasznos tapasztalatot gyűjtöttünk.
Meglátogattuk a rostocki Jugend Hilfe – Hanza Produktion iskolát, ahol a mi iskolánkhoz hasonlóan többségében hátrányos helyzetű tanulók tanulnak. A jövőben a családi gazdálkodó és mezőgazdasági gépész tanulóink az iskola jól felszerelt tanműhelyeiben gyűjthetnek szakmai tapasztalatot. Felkészült és türelmes oktatók várják őket a gyakorlati műhelyekben.
Nagyon tetszett és adaptálható lehet magyar viszonyok között is, amit az iskolai műhelyek működésében tapasztaltunk:
Az iskolai műhelyek közül a kertészet, az állattenyésztés és konyha működése körforgásos gazdálkodással jellemezhető, amit a kertészetben megtermelnek pl. paradicsom, paprika, uborka, burgonya, azokat a konyhában a szakács tanulók feldolgozzák a napi étkeztetés során, illetve a felesleget tartósítják és a kertészeti kisboltban értékesítésre kerül a többi zöldséggel együtt.
Az állattartó telepen tenyésztett állatok pl. tyúk, kacsa, sertés, saját nevelésű nyulak feldolgozásra kerülnek az intézmény vágóhídján, majd a konyhára kerül az alapanyag.
A konyhán a szakács tanulók által készülő napi ebédhez felhasznált alapanyagokat közös munkával állítják elő és azonnali visszajelzést kapnak a tanulók egymás munkájáról, ami nagyon jó motiváló erő.
A fenntarthatóságot megvizsgálva azt tapasztaltuk, hogy különös gondot fordítanak a szelektív hulladékgyűjtésre és a szerves anyagok újrahasznosítására pl. burgonya héját, zöldségleveket az állatok etetésére használják fel. Az állati szerves trágyát a kertészetben hasznosítják.
Az iskola szemléletét jellemzi, hogy a tanulók a tanműhelyekben termelő feladatokat kapnak pl. ajtók, ablakok felújítása, bútorok renoválása. A tanulók a munkafolyamatok során együttműködnek a végtermék előállításában – asztalos, hegesztő, építőipari szolgáltatók. A tanulók motivációját növeli, hogy eladható termékeket készítenek, amelyet katalógusban is megjelenítenek. A teljes munkafolyamatot megismerik egy termék előállítása során, az értékesítésen keresztül a termék hasznosulásáról is kapnak visszajelzést.
„A szakmai programok mellett kiváló kulturális és szabadidős programokon vettünk részt, amelyek a német kulturális értékek megismerését szolgálták. Lehetőségünk nyílt Berlinben a város legfőbb nevezetességeibe ellátogatni többek között Múzeumsziget, a berlini fal emlékhely, a parlament, a Holokauszt Emlékhely.”
„Megismertük Rostok és Warnemünde nevezetességeivel, az Eperfalu a tengerpart és a kikötő megtekintése jó élmény marad..
„A fenntarthatóság műhelymunka során körüljártuk a jövőnk számára kiemelten fontos területet, jó gyakorlatot ismertünk meg, amely adaptálható lehet a mi iskolai működésünkben is. Megismertük a fair trade város és a szolidáris kert működését is „
Tóth Zoltán és Kozics István
Kolping Nagyváthy János Technikum, Szakgimnázium,
Szakképző Iskola és Kollégium